Terapia

Głównym zadaniem Ośrodka jest przygotowanie naszych wychowanków do samodzielnego udziału w życiu społecznym w integracji ze środowiskiem społecznym poprzez zapewnienie wielostronnej, wielospecjalistycznej terapii, edukacji i wychowania.

Działalność dydaktyczna naszego Ośrodka prowadzona jest w oparciu o indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne IPET dostosowanych do potrzeb, możliwości i wieku każdego wychowanka. Programy uwzględniają potencjał dziecka, jego stopień rozwoju oraz indywidualne trudności. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) tworzy zespół specjalistów i nauczycieli. W jego skład wchodzą osoby pracujące z danym wychowankiem, a także rodzice, którzy mają możliwość współuczestnictwa w tworzeniu programu.

IPET zawiera treści programowe zgodne z Ramowym Programem Edukacyjno-Terapeutycznym placówki dla poszczególnych grup wiekowych.

Wspólnym celem każdego programu IPET jest:

  1. Intensywna stymulacja rozwoju psychoruchowego, obejmująca m.in.:
  • rozwijanie umiejętności naśladowania,
  • rozumienie mowy i rozwój komunikacji,
  • kształtowanie umiejętności przedszkolnych i szkolnych,
  • doskonalenie sprawności ruchowych,
  • naukę samoobsługi i samodzielności.
  1. Wyrównywanie deficytów rozwojowych.
  2. Redukowanie zachowań trudnych.
  3. Kształtowanie zachowań akceptowanych społecznie.

W ramach terapii prowadzone są indywidualne zajęcia terapeutyczne, ukierunkowane na rozwijanie deficytowych sfer funkcjonowania naszych wychowanków.

W ramach Ośrodka funkcjonują:

  1. Punkt diagnostyczno – konsultacyjny;
  2. Grupy przedszkolne;
  3. Grupy szkolne;
  4. Grupy młodzieżowe;
  5. Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju (WWR).

METODY i FORMY PRACY

Drogą do realizacji podstawowych celów nauczania jest bazowanie w codziennej pracy rewalidacyjno-wychowawczej z uczniem metodą zachowań werbalnych (VB) – forma Stosowanej Analizy Zachowań (SAZ), oparta na analizie funkcjonalnej zachowań werbalnych, w której dokonuje się zmian zachowań niepożądanych poprzez strategie proaktywne (przewidywanie i zapobieganie zachowaniom trudnym) oraz system wzmocnień, czyli takie czynniki nagradzające lub zachęcające do odpowiedniego zachowania, by utrwalały to zachowanie i prowadziły do zaniechania zachowań niepożądanych.

Formą pracy rewalidacyjno-wychowawczej w naszym Ośrodku jest terapia indywidualna oraz grupowa (4 osobowe grupy).

W ramach pracy grupowej wykorzystujemy następujące metody wspomagające:

  • AAC (komunikacja alternatywna i wspomagająca);
  • terapia logopedyczna;
  • terapia integracji sensorycznej (SI);
  • elementy Treningu Umiejętności Społecznych (TUS);
  • elementy sensoplastyki;
  • elementy arteterapii;
  • elementy Metody Weroniki Sherborne;
  • elementy Metody Dobrego Startu;
  • elementy muzykoterapii;
  • elementy Metody Porannego Kręgu;
  • elementy terapii ręki;
  • elementy metody Montessori;
  • elementy stymulacji polisensorycznej.

Ważnym elementem naszej działalności jest uspołecznianie naszych wychowanków i włączanie ich w życie lokalnej społeczności. W związku z tym dzieci i młodzież (w zależności od gotowości, wieku i potrzeb) biorą udział w wielu zajęciach  i aktywnościach poza Ośrodkiem:

  • Zajęcia w Muzeum Zamkowym
  • wycieczki;
  • posiłki w restauracjach;
  • wyjazdy pociągiem do kina i teatru;
  • zakupy w pobliskich sklepach.

Odnoszą również sukcesy w konkursach plastycznych, wokalnych i teatralnych. W naszym Ośrodku od wielu lat działa grupa teatralna „Płomyki”.

Sukcesy sportowe i projekty międzynarodowe

Nasi wychowankowie z dumą reprezentują Ośrodek, biorąc udział w licznych zawodach sportowych oraz Olimpiadach Specjalnych. Od lat zdobywają liczne medale i wyróżnienia, odnosząc sukcesy w takich dyscyplinach jak:

  • kajakarstwo,
  • nordic walking,
  • bocce,
  • tenis stołowy,
  • kręgle.

Każde zwycięstwo to dla nas ogromna radość i dowód na to, jak wiele mogą osiągnąć nasi podopieczni dzięki pracy, pasji i determinacji.

Wychowankowie uczestniczą także w projektach bilateralnych i międzynarodowych, które umożliwiają im poznawanie innych kultur i nawiązywanie przyjaźni na całym świecie. Braliśmy już udział w wymianie młodzieży w Grecji, współpracujemy również z przyjaciółmi z Ukrainy. Takie doświadczenia rozwijają samodzielność, otwartość i pewność siebie naszych uczniów.