Głównym zadaniem Ośrodka jest przygotowanie naszych wychowanków do samodzielnego udziału w życiu społecznym w integracji ze środowiskiem społecznym poprzez zapewnienie wielostronnej, wielospecjalistycznej terapii, edukacji i wychowania.
Działalność dydaktyczna naszego Ośrodka prowadzona jest w oparciu o indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne IPET dostosowanych do potrzeb, możliwości i wieku każdego wychowanka. Programy uwzględniają potencjał dziecka, jego stopień rozwoju oraz indywidualne trudności. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) tworzy zespół specjalistów i nauczycieli. W jego skład wchodzą osoby pracujące z danym wychowankiem, a także rodzice, którzy mają możliwość współuczestnictwa w tworzeniu programu.
IPET zawiera treści programowe zgodne z Ramowym Programem Edukacyjno-Terapeutycznym placówki dla poszczególnych grup wiekowych.
Wspólnym celem każdego programu IPET jest:
- Intensywna stymulacja rozwoju psychoruchowego, obejmująca m.in.:
- rozwijanie umiejętności naśladowania,
- rozumienie mowy i rozwój komunikacji,
- kształtowanie umiejętności przedszkolnych i szkolnych,
- doskonalenie sprawności ruchowych,
- naukę samoobsługi i samodzielności.
- Wyrównywanie deficytów rozwojowych.
- Redukowanie zachowań trudnych.
- Kształtowanie zachowań akceptowanych społecznie.
W ramach terapii prowadzone są indywidualne zajęcia terapeutyczne, ukierunkowane na rozwijanie deficytowych sfer funkcjonowania naszych wychowanków.
W ramach Ośrodka funkcjonują:
- Punkt diagnostyczno – konsultacyjny;
- Grupy przedszkolne;
- Grupy szkolne;
- Grupy młodzieżowe;
- Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju (WWR).
METODY i FORMY PRACY
Drogą do realizacji podstawowych celów nauczania jest bazowanie w codziennej pracy rewalidacyjno-wychowawczej z uczniem metodą zachowań werbalnych (VB) – forma Stosowanej Analizy Zachowań (SAZ), oparta na analizie funkcjonalnej zachowań werbalnych, w której dokonuje się zmian zachowań niepożądanych poprzez strategie proaktywne (przewidywanie i zapobieganie zachowaniom trudnym) oraz system wzmocnień, czyli takie czynniki nagradzające lub zachęcające do odpowiedniego zachowania, by utrwalały to zachowanie i prowadziły do zaniechania zachowań niepożądanych.
Formą pracy rewalidacyjno-wychowawczej w naszym Ośrodku jest terapia indywidualna oraz grupowa (4 osobowe grupy).
W ramach pracy grupowej wykorzystujemy następujące metody wspomagające:
- AAC (komunikacja alternatywna i wspomagająca);
- terapia logopedyczna;
- terapia integracji sensorycznej (SI);
- elementy Treningu Umiejętności Społecznych (TUS);
- elementy sensoplastyki;
- elementy arteterapii;
- elementy Metody Weroniki Sherborne;
- elementy Metody Dobrego Startu;
- elementy muzykoterapii;
- elementy Metody Porannego Kręgu;
- elementy terapii ręki;
- elementy metody Montessori;
- elementy stymulacji polisensorycznej.
Ważnym elementem naszej działalności jest uspołecznianie naszych wychowanków i włączanie ich w życie lokalnej społeczności. W związku z tym dzieci i młodzież (w zależności od gotowości, wieku i potrzeb) biorą udział w wielu zajęciach i aktywnościach poza Ośrodkiem:
- Zajęcia w Muzeum Zamkowym
- wycieczki;
- posiłki w restauracjach;
- wyjazdy pociągiem do kina i teatru;
- zakupy w pobliskich sklepach.
Odnoszą również sukcesy w konkursach plastycznych, wokalnych i teatralnych. W naszym Ośrodku od wielu lat działa grupa teatralna „Płomyki”.
Sukcesy sportowe i projekty międzynarodowe
Nasi wychowankowie z dumą reprezentują Ośrodek, biorąc udział w licznych zawodach sportowych oraz Olimpiadach Specjalnych. Od lat zdobywają liczne medale i wyróżnienia, odnosząc sukcesy w takich dyscyplinach jak:
- kajakarstwo,
- nordic walking,
- bocce,
- tenis stołowy,
- kręgle.
Każde zwycięstwo to dla nas ogromna radość i dowód na to, jak wiele mogą osiągnąć nasi podopieczni dzięki pracy, pasji i determinacji.
Wychowankowie uczestniczą także w projektach bilateralnych i międzynarodowych, które umożliwiają im poznawanie innych kultur i nawiązywanie przyjaźni na całym świecie. Braliśmy już udział w wymianie młodzieży w Grecji, współpracujemy również z przyjaciółmi z Ukrainy. Takie doświadczenia rozwijają samodzielność, otwartość i pewność siebie naszych uczniów.